Click Through Rate bij Organische Zoekresultaten Verhogen

In een andere post noemde ik al dat de zoekmachines waarschijnlijk de CTR (Click Through Rate) meten bij organische zoekresultaten. Met deze post zal ik een aantal tips geven om je CTR te verhogen op de SERPs (Search Engine Result Pages).

Op de SERPs ziet de gebruiker drie belangrijke onderdelen: de title, (meta) description en URL. Op deze (gelimiteerde) onderdelen zul jij moeten scoren om je click through rate te verhogen. Ik zal alle onderdelen bespreken en hoe je hiervoor kunt optimaliseren voor zoekmachines.

Voordat ik de technieken ga uitleggen, wil ik je eerst iets vertellen. Het meten van de CTR bij organische zoekresultaten is niet mogelijk als webmaster. Kortom, ik heb niet kunnen zien of de technieken echt werken. Maar ik geloof dat zij wel werken, dus blijf lezen! Eerst even wat statistieken voordat ik de truuks ga onthullen ;-)

CTR Statistieken

Via SEO Scoop kun je wat statistieken zien die van toepassing zijn op SERPs. Hieronder heb ik de data staan in procenten, omdat dat makkelijker lezen is.

Results in:
Total Searches: 9,038,794
Total Clicks: 4,926,623

% of clicks
Click Rank1: 2,075,765 42.13%
Click Rank2: 586,100 11.90%
Click Rank3: 418,643 8.50%
Click Rank4: 298,532 6.06%
Click Rank5: 242,169 4.92%
Click Rank6: 199,541 4.05%
Click Rank7: 168,080 3.41%
Click Rank8: 148,489 3.01%
Click Rank9: 140,356 2.85%
Click Rank10: 147,551 2.99%

Zoals je kan zien levert de nummer 1 positie een click through rate van 42% op, terwijl de CTR van de nummer 2 positie maar 12% is. Als je niet de nummer 1 positie kan krijgen (shame on you!) zorg dan op z’n minst dat je in de top5 zit. Dan zit je meestal nog boven de fold (hangt af van scherm resolutie en of er bovenin advertenties staan). Dan moet je ervoor zorgen dat je alsnog de kliks krijgt die je verdient. Hiervoor moet je werken aan je CTR en hiervoor heb ik een aantal truukjes.

Titel optimalisatie

De title tag heeft maar een beperkte ruimte. Je kunt in principe heel veel karakters gebruiken, maar limiteer het tot ongeveer 60. Op de SERP ben je ook gelimiteerd tot ongeveer 60 karakters. Als je een hoge CTR wilt hebben op de organische zoekresultaten, dan is de title tag je beste schot.

Een van de technieken die je kunt toepassen is flashy karakters gebruiken in je title tag. Met flashy bedoel ik karakters die opvallen en je normaal niet gebruikt. Zoals je misschien is opgevallen gebruikt SEOKING de raquo karakter in de title tag.

SEOKING op de Google SERP

Je kunt ook andere karakters gebruiken zoals ø, § en º. Je kunt dan titels hebben zoals:
ø SEOKING.nl ø CTR Verhogen.
§ SEOKING.nl – CTR Verhogen.
§EOKING.nl – CTR Verhogen.

Wat bij advertenties werkt, werkt vaak ook bij organische zoekresultaten. De camel-style (elk woord begint met een hoofdletter, behalve woorden als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ etc) werkt zeer goed voor internet advertenties en misschien werkt dat ook goed voor de organische SERPs.

Meta description optimalisatie

Met de titel probeer je de aandacht te krijgen van de persoon die zoekt. Heb je die eenmaal, dan zorg je ervoor dat je met je (meta) description de gebruiker overhaalt om jouw website te bezoeken.

Natuurlijk wordt er bij de beschrijving gedeelte niet altijd de meta description gebruikt. In meeste gevallen zie je een gedeelte van de tekst op je website dat rondom de zoektermen zit. Het is moeilijk om hiervoor te optimaliseren. De optimalisatie truuk die je hiervoor zou kunnen gebruiken is je primaire sleutelwoorden zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben.

Door ze dicht bij elkaar te hebben, bijvoorbeeld in dezelfde zin of naast elkaar, zorg je ervoor dat deze sleutelwoorden vet worden weergegeven bij de SERP beschrijving. Dat wil je juist hebben! Een voorbeeld staat hieronder:
Houd je belangrijkste keywords zo dicht mogelijk bij elkaar.

Op de afbeelding zie je dat mijn belangrijkste sleutelwoorden, meta description dmoz, dicht bij elkaar staan. Dit voorbeeld laat zien dat je sleutelwoorden vet gedrukt weergegeven worden. Had ik mijn keyword DMOZ ergens anders staan, dan had je die misschien helemaal niet gezien bij de beschrijving op de SERP. Je zult misschien je schrijfstijl moeten aanpassen, maar het is de moeite waard. Kortom, het is belangrijk je sleutelwoorden zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben. Hoe meer vet, des te beter!

Als je problemen hebt met je (oude) meta description, dan heb je misschien een meta description ODP (DMOZ) probleem.

Wat ook belangrijk is dat je primaire sleutelwoorden (vaak een woord of twee woorden) bij de eerste paragraaf staat. Hierin moet je vertellen wat je precies gaat omschrijven met het gebruik van je primaire sleutelwoorden. Met andere woorden, de tekst rondom je primaire sleutelwoorden moet matchen met je post (en dus ook titel en URL). Dit klinkt vaag, dus laat ik even een voorbeeld erbij pakken. Als je op Google.nl zoekt op ctr dan zie je mijn entry:

Slechte Omschrijving op SERP

Als je de titel leest, dan lees je dat het over organische zoekresultaten gaat. Maar ik schrijf in mijn eerste paragraaf over PPC (Pay-Per-Click). Mijn sleutelwoord komt als eerste voor (specifiek: eerste paragraaf) bij tekst dat gaat over PPC. Hier had ik over organische zoekresultaten moeten schrijven om te matchen. Snappie?

Deze truuk zal niet werken voor long tails, dat gaat moeilijk. Er zijn zoveel mogelijkheden met long tails dat je daarvoor moeilijk kunt optimaliseren. Dan heb ik het erover voordat je je onderzoek hebt gedaan en dat je niet je web pagina’s wijzigt. Dave heeft een goede post geschreven hoe je je website kunt optimaliseren voor long tail keywords. Daar beschrijft hij hoe je onpage optimalisatie moet uitvoeren nadat je data hebt kunnen verzamelen.

Probeer altijd potentiele sleutelwoorden bij elkaar te zetten. Het schrijven van teksten duurt op deze manier wel wat langer. Toch is het wel de moeite waard, want op verschillende websites heb ik aardig wat succes ermee.

URL optimalisatie

Last but not least, the URL. De beste techniek hiervoor is je primaire keywords in de URL te zetten. De zoektermen die voorkomen in je URL worden ook dik gedrukt weergegeven. Nogmaals, hoe meer vet des te beter!

Als je WordPress gebruikt, dan moet je vooral permalinks gebruiken. In mijn SEOKING style SEO voor WordPress blogs post leg ik uit hoe je dat kunt toepassen.

Als je een CMS gebruikt, dan zou ik even bekijken hoe je friendly URLs kunt gebruiken. Tegenwoordig hebben meeste Content Management Systems wel een feature hiervoor.

Concreet voorbeeld

Om alle drie de punten te illustreren, hieronder staat een voorbeeld. De belangrijkste keywords komen voor op je scherm.
Een goed voorbeeld van de boven genoemde punten.

Als je nog meer tips hebt dan hoor ik dat natuurlijk graag! Mocht je deze truken toepassen en je ziet dat er meer traffic op je website komt, dan hoor ik dat ook graag :-)

[tags]ctr, click through rate, serp, optimalisatie, organische zoekresultaten, title, meta description, url, statistieken, long tail[/tags]

15 thoughts on “Click Through Rate bij Organische Zoekresultaten Verhogen

  1. Dave

    Leuk artikel !

    Maar zoals je aangaf, het schrijven van goede teksten is zeer belangrijk. En daar gaan er vooral veel in de fout door snel iets neer te pennen want het is toch maar voor de ‘meta description of titel’. Het is natuurlijk wel dat wat mensen te zien krijgen in de SERPS…meestal toch…

    Reply
  2. Tri Pham Post author

    @Dave: Ja, formaat van teksten is essentieel en vaak underrated. Daarmee probeer je vaak de bezoeker te overtuigen om jouw website te bezoeken. Posities van je keywords zijn dus belangrijk.

    @Laurens: Ik kijk al uit naar je blogpost ;-)

    Reply
  3. Henrik

    Interessant verhaal. Op diverse websites, waaronder deze word er door mij nu al mee getest. Voorlopig nog weinig traffic, want een jonge site. Bij een andere (PR4) site zien we ondertussen al wel duidelijke verschillen in de effecten tussen oudere landingpages (eind vorig jaar) en wat we eind februari hebben gemaakt.

    Mooie uitspraak die ik tijdens een usability onderzoek van een respondent hoorde “ik klikte niet op die link omdat hij zo weinig info gaf”.

    De titel in dit geval was puur het keyword waar ze op gezocht had, zonder verder aanvullende informatie.

    Reply
  4. Tri Pham Post author

    Henrik, hoeveel traffic zie je nu extra komen nu deze technieken toepast?

    Ik ben benieuwd naar je resultaten. Houd ons op de hoogte! Als je wilt zou je site ook als een case study hier op SEOKING kunnen komen, als je dat wilt natuurlijk :-)

    Reply
  5. Henrik

    Extra verkeer is nog moeilijk te zeggen. Het zijn met name nieuwe pagina’s die als belangrijkste doelstelling hebben voor meer (long tail) keywords in de serps te komen.

    Heel voorzichtig durf ik echter al wel te stellen dat de conversie boven gemiddeld voor de site ligt. En dat vind ik bijna nog belangrijker dan sec extra traffic.

    Reply
  6. Simlock verwijderen

    Het zijn inderdaad wel leuke tips. Maar bij mij wil het seo gedoe maar niet slagen, ik heb seo vriendelijke urls, ik denk ook dat ik een goede informatieve tekst heb geschreven, een goeie keyword density, titels bevatten de keywords, dikgedrukt, schuingedrukt, maar toch sta ik op pagina 3. Ik heb wel geprobeerd om links te verzamelen, maar het lijkt alsof niemand en geen enkele startpagina mijn link wil accepteren, het zal vast niet aan mijn benadering liggen, want ik denk toch dat ik wel een mooie e-mail heb geschreven, zelfs een link van mijn kant en toch krijg ik geen link, mail met afwijzing of toewijzing terug. Ook sta ik met andere pagina’s TIJDELIJK hoog in google, waardoor ik een tijdje veel heb verdiend, maar als google me lager plaats dan ben ik al mijn inkomsten kwijt. Dus SEO is toch wel heel belangrijk, alleen die zoekmachines zijn zo onvoorspelbaar. Maar nu wijk ik af van dit onderwerp. Als het goed is dan is je CTR bij organische zoekresultaten vrij hoog als je op de goede keywords rankt, toch? Als men vindt waarop men zoekt dan is die ctr heel erg hoog, je hoeft er geen extra dingen aan toe te voegen.

    Reply
  7. Rien

    Bedankt voor de heldere uitleg. Ons schoonmaakbedrijf is aan het ontdekken hoe een en ander werkt.

    Reply
  8. Opmax zoekmachine optimalisatie

    Zo simpel maar zo treffend. Knap trouwens dat je blogpost over CTR nog altijd in de top 10 van Google staat.

    Reply
  9. Vprod

    Hmm, weeral wat bijgeleerd. Vooral het gebruik van flashy caracters lijkt me wel wat. Ga dit zeker toepassen!

    Reply
  10. Videocursus Geld Verdienen

    Informatief blog,alvast bedankt daarvoor. Ik ben nu mijn website,s aan het promoten in adwords,om die ctr te verhogen en zo min mogelijk te betalen per click,daar blijf je over aan het lezen,ik werk eraan,maar hoe lang duurt het voordat je wat resultaat ziet,kan dat meteen,of moet je toch enkele weken in adwords adverteren?

    gr conny

    Reply
  11. Sebastiaan

    Interessant en leerzaam artikel. Ben benieuwd of we straks allemaal >> in de titel zien staan.
    Succes verder nog !

    Reply
  12. Internetbureau

    Ik vind het » tekentje wel een leuke tip! Zit er over na te denken om die ook te gaan gebruiken voor de website.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>