Content schrijven voor zoekmachine optimalisatie!

Content schrijven

Content is King! Een veelgebruikte term op internet in de SEO wereld. Wanneer er wordt gevraagd wat de belangrijkste elementen zijn van zoekmachine optimalisatie zullen de meeste antwoorden met content en linkbuilding. De meeste mensen op internet zijn op zoek naar informatie. Zij willen dus graag worden voorzien van relevante content. Relevante content wordt dan ook erg gewaardeerd en daarom is content schrijven zeer belangrijk.

De waarde van content

Waarom hechten zoekmachines nou zo veel waarde aan content? Het antwoord hierop is natuurlijk niet zo heel moeilijk: in feite willen zoekmachines de meeste relevante content tonen aan de bezoekers. Het doel van de zoekmachines is om zo goed mogelijk aan de vraag van de bezoekers te voldoen en daarom zo relevant mogelijke content te tonen. Het doel van de schrijver van de content moet dan ook in principe zijn: Het weergeven van relevante informatie aan de zoekmachines en de bezoekers daarvan.

Het is een beetje het spelletje tussen Google en de experts van SEO. Google zegt: schrijf je content voor de bezoekers. De SEO experts zeggen: schrijf je content om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen.  De beste manier zal hier ongetwijfeld een beetje tussenin liggen.

Het is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zoveel mogelijk juiste SEO elementen bevat en dat je regelmatig content toevoegt aan je website. Schrijf hierbij relevante informatie voor bezoekers maar denk zeer zeker ook na over de SEO aspecten die zorgen dat jouw website hoger in de zoekmachines komt dan die van je concurrenten.

Hoe schrijf je nou goede content?

De content op een pagina van je website bestaat uit meerdere elementen, namelijk een Title Tag, een Meta Description, Koppen en subkoppen en natuurlijk tekst. Een Title tag en Meta description heb ik in voorgaande artikelen beschreven. Hier zal ik verder de koppen en de tekst zelf bespreken.

Koppen en subkoppen

Koppen en subkoppen kun je vergelijken met bijvoorbeeld artikelen in de krant. Ze geven in één oogopslag weer waar het stuk content eronder over gaat. Koppen en subkoppen zorgen voor een goede structuur bij het schrijven van content. Ook voor de zoekmachines is dit zeer duidelijk, deze herkennen de koppen en je content.

In de HTML code van een pagina worden koppen en subkoppen weergegeven als een H1 tag, H2 tag enz. De H1 tag is hier de hoofdkop van je pagina. Voor een juiste invulling is het belangrijk om te weten wat voor jou de belangrijkste zoekwoorden zijn. Door het belangrijkste zoekwoord(en)  in je H1 tag weer te geven, laat jij duidelijk zien waar de content over gaat en waarop jij gevonden moet worden in de zoekmachines.

In een van je subkoppen kun je ook nog een keer je zoekterm terug laten komen of eventueel een synoniem hiervan. Gebruik dit echter niet te vaak anders zou je in aanmerking kunnen komen voor keyword spamming. (Het teveel gebruik maken van je zoekwoorden)

De tekst zelf

Het schrijven van de content zelf is waar het voor de bezoeker juist allemaal om draait. In deze content moet je proberen zo relevant mogelijke informatie te schrijven over het onderwerp van deze pagina. Bezoekers van je website zullen dit waarderen en ook weer terugkomen op jouw site.

Voorheen probeerden SEO specialisten vaak de teksten die ze schreven voor de zoekmachines vol te proppen met de belangrijkste zoekwoorden. Google heeft hier inmiddels een stokje voor gestoken en het is dan ook sterk aan te raden je zoekwoorden niet vaker te gebruiken dan nodig is. Afhankelijk van de lengte van je tekst moet je denken aan een keer of 5-6 op 400-500 woorden content.

Dat lijkt niet zo veel maar vergeet niet dat je in de Title Tag, Meta Description, url en in de koppen ook al je zoekwoorden hebt kunnen gebruiken. Het is voor Google dus al zeer duidelijk waar jouw pagina over gaat en waar deze op gerangschikt moet worden.

Kort samengevat bestaat een goede content voor de bezoekers én voor de zoekmachines dus uit de volgende punten:

  • Title tag met zoekwoorden
  • Meta description met zoekwoorden
  • Url met je zoekwoord(en)
  • Koppen en subkoppen met je zoekwoorden
  • Goed stuk informatieve content met je zoekwoorden