De componenten van Zoekmachine Optimalisatie

Componenten van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie bestaat uit veel verschillende onderdelen maar als we deze in categorieën moeten indelen kunnen we dat het beste doen in deze drie:

  • Techniek
  • Content
  • Linkbuilding

 

Techniek bevat alle ingrediënten om een website op te bouwen. Bij de techniek van een website spreken we onder andere over de url structuur, de HTML-code en de sitestructuur zelf. Deze dient logisch en semantisch te zijn opgebouwd en is vergelijkbaar met de opbouw van een boek. Het moet voor bezoekers en zeker ook voor de zoekmachines goed te begrijpen zijn waar je website over gaat.

Content gaat over de tekst op een website en de meta tags zoals de Title Tag en Meta Description. Een tekst dient aan een paar voorwaarden te voldoen. Het dient informatief te zijn en makkelijk leesbaar voor zowel bezoeker als zoekmachine. De tekst dient minimaal 250 woorden te bevatten om goed herkenbaar te zijn voor de zoekmachines. Naast de content bevat een website ook vaak filmpjes, afbeeldingen en social media.

Lees hier meer over content schrijven voor zoekmachine optimalisatie.

Linkbuilding betreft de links van andere websites naar jouw website toe. Zoekmachines en zeker Google ziet deze links als een soort stemmen voor jouw website. Simpel gezegd, hoe meer links er naar jouw website verwijzen hoe beter Google dit vindt en hoe hoger hij je zal positioneren in de zoekmachine resultaten. Het is zeker niet zo dat elke link naar je website even veel waarde heeft. Sommige links kun je zelfs beter niet hebben, deze doen meer kwaad dan goed.

Lees hier meer over linkbuilding

 

Het zoekmachine optimalisatieproces

Het is nu duidelijk uit welke elementen zoekmachine optimalisatie bestaat. Je kunt nu een onderscheid gaan maken tussen onsite en offsite zoekmachine optimalisatie. Techniek en content zijn onsite optimalisatie elementen, terwijl linkbuilding een offsite optimalisatie element is. Linkbuilding is een apart proces waarbij je wel een goede website dient te hebben met kwalitatief goede content om te kunnen slagen.

Binnen het onsite deel van de optimalisatie kunnen we een aantal stappen doorlopen:

  • Doelstellingen bepalen voor de website
  • Analyse zoekmachine optimalisatie maken
  • Analyse uitvoeren
  • Rapportage maken
  • Evaluatie

Bij de eerste stap gaan we kijken wat voor doelen we hebben voor de website. Wat wil je precies bereiken met zoekmachine optimalisatie.

Vervolgens gaan we de website nauwkeurig bekijken en de zoekmachinevriendelijkheid van jouw website analyseren. Hierbij moet je denken aan het gebruik van de juiste zoekwoorden, het aantal juiste zoekwoorden, de structuur van je site en de content die erop staat.

In de volgende stappen gaan we de analyses van je website uitwerken en waar nodig de site aanpassen en optimaliseren.  Als dit volledig gebeurt is kunnen we een evaluatie gaan maken en bekijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Wil je jouw website door ons laten analyseren en een zeer uitgebreid SEO rapport ontvangen van jouw website, dan kun je contact met ons opnemen door even een mailtje te sturen naar info@seoking.nl

Wij kunnen jouw website verder omhoog helpen in de zoekmachines door middel van zoekmachine optimalisatie, maar ook door een goede linkbuilding strategie te verzorgen.

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!