The next big thing is (almost) here

next_big_thing_almost_here

Velen van jullie zullen bij het lezen van deze titel meteen denken aan een artikel over de Google glass, het product wat door velen is beschreven als the next big thing die eraan gaat komen. Wel moeten we nog tot 2014 wachten voordat we er gebruik van kunnen maken. In Nederland misschien nog wel iets langer en Google zal geleerd hebben van Apple en er een complete hype van maken met een (ogenschijnlijk) tekort aan voorraad.

Maar terwijl we hierop aan het wachten zijn komt de grote concurrent van Google, Facebook met iets wat volgens ons minstens net zo’n grote impact gaat hebben als de Google glass. Facebook gaat namelijk komen met een zoekmachine, en niet zomaar 1tje nee een zoekmachine die de potentie heeft om die van Google te verslaan. Nu denk je misschien Google is een begrip en ik Google wel 20x per dag, maar de ervaring leert dat mensen altijd het beste willen hebben en als het Facebook lukt om een betere zoekmachine te realiseren dan willen mensen daarvan gebruik maken en niet meer van die van Google. Denk maar aan de Iphone, er was een tijd waarin de Iphone de absolute nummer 1 telefoon was om te hebben maar door de relatieve stilstand van Apple in de laatste jaren is Samsung ze keihard voorbij gestreefd.

Facebook seach

De search van Facebook bestaat al even en is gebaseerd op de zoekmachine van Microsoft, Bing. Nou niet echt een zoekmachine waar wij warm van worden maar koppel die zoekmachine aan de data van facebook en je hebt een monster van een zoekmachine. Waarom is hij beter als die van Google? Het antwoord is data! Facebook heeft enorm veel data in de vorm van wat mensen leuk vinden en wat mensen doen en gedaan hebben in hun leven. De search kan mits het de sociale data koppelt aan zoekresultaten ervoor zorgen dat zoeken op het internet persoonlijker wordt.  Al langer wordt hierover gesproken maar nu lijkt het moment ook echt aangebroken, zie namelijk de Bèta versie hier https://www.facebook.com/about/graphsearch

sociale search open graph seach

Zoekmachine 2.0

wat meteen opvalt aan de Facebook open graph search is dat je hier persoonlijke zoekopdrachten kan invullen als ‘’mensen die fietsen leuk vinden en wonen in mijn woonplaats’’ de search komt vervolgens met resultaten van mensen die dit daadwerkelijk vinden en bij jou in dezelfde stad wonen. Wat nog een veel grotere impact gaat hebben is de bedrijfsmatige search. Ben je op zoek naar leuke schoenen? Dan krijg je resultaten te zien van vrienden van jou die bepaalde schoenen leuk vinden of een bepaalde schoenenwinkel in de buurt. Of zoek bijvoorbeeld ‘’een leuk restaurant in Amsterdam’’ vervolgens komt er een foto van een vriend/vriendin in een bepaald restaurant met het onderschrift ‘’heerlijk gegeten bij restaurant …. ‘’ Op deze manier is het mogelijk om veel betere zoekresultaten te realiseren als dat Google op dit moment doet. Daarnaast is de sociale search een walhalla voor adverteerders omdat producten nog meer getarget kunnen worden en jij als persoon al advertenties gepresteerd kan krijgen op basis van jouw interesses en activiteiten en die van jouw vrienden.

 

Ik zou een uur kunnen doorschrijven over de enorme mogelijkheden die de zoekmachine biedt maar laten we eerst wachten tot hij er is, voorlopig is hij alleen voor een select groepje Bèta gebruikers beschikbaar. Mochten er toch leuke opties ontbreken in mijn beschrijving of voorzie je interessante mogelijkheden om dit zakelijk te gaan gebruiken deel ze dan in de comments.

One thought on “The next big thing is (almost) here

  1. Cas van Dongen

    Als een van de beta testers kan ik zeggen dat dit niet zo’n gigantische impact heeft als dat in dit artikel vermeld wordt. Het is inderdaad een leuke tool die in de afgelopen maanden flink is verbeterd, maar een groot nadeel van de tool is de verplichting tot een Facebook account. Ook werkt het zoeken (In het engels) nog lang niet zo goed of beter dan Google en dus zal Facebook nog met hele grote veranderingen moeten komen wil dit echt een concurrerende tool worden.

    Wel moet ik toegeven dat het een leuke tool is om te gebruiken maar dan ook alleen voor Facebook-gerelateerde zoektermen.

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>