Linkbuilding voor 2013

Linkbuilding 2013

Over linkbuilding is nogal wat te doen de laatste jaren. Een deel van de seo specialisten heeft een mening die uitgaat van weinig invloed van linkbuilding maar er is echter ook een deel die uitgaat van een aanzienlijke invloed van linkbuilding op posities in de zoekmachine? Onze mening lees je hier in dit artikel.

De vraag of linkbuilding wel of niet een belangrijke rol speelt binnen de zoekmachine optimalisatie  is vrijwel niet met zekerheid te beantwoorden evenals de werking van de algoritmen van Google. Natuurlijk worden er heel veel dingen getest en zijn er diverse specialisten die proberen achter de waarde te komen van linkbuilding. Ik probeer zelf gewoon heel logisch na te denken over wat er precies veranderd en wat er nog wel gewaardeerd wordt door Google.

Wat wel zeker is, is dat de controle door Google op linkbuilding met de jaren sterk veranderd en aangescherpt is. Zo lijken steeds meer manieren van het linken niet meer gewaardeerd door Google en moet je er echt hard voor werken om waardevolle links naar je website te krijgen. In mijn ogen zijn deze veranderingen zeer sterke aanwijzingen dat linkbuilding nog steeds zeer belangrijk is en blijft.

Google verwacht dat je voor je website moeite doet zoals goede content schrijven, regelmatig nieuwe content plaatsen, gebruik van social media, gebruik van afbeeldingen en filmpjes en links plaatsen naar jouw website waar je moeite voor hebt gedaan. Al deze punten kosten moeite, kosten tijd en bovenal zijn ze meetbaar door Google.

De makkelijke linkbuildingtechnieken zoals links in een footer plaatsen en links achterlaten in blog comments, wat tot voor kort nog zeer goed werkte, worden niet meer gewaardeerd. Simpelweg omdat het te makkelijk was om te doen.

Links aanmelden voor diverse bedrijvengidsen en links plaatsen op blogs waar je een stukje tekst kunt schrijven met een link erin verwerkt worden daarentegen wel sterk gewaardeerd, simpelweg omdat je hier vaak accounts voor moet aanmaken en ze daarna pas kan plaatsen. Je moet er dus moeite voor doen.

Nu zijn er in mijn ogen een aantal manieren waardoor je hoger in Google kunt komen met je website. Twee van de belangrijkste manieren in mijn ogen zijn:

De een gebaseerd op veel content schrijven en weinig linkbuilding toepassen, de ander gebaseerd op weinig pagina’s met content en veel aan linkbuilding werken. Met beide hebben we met SeoKing een hoop ervaring, zowel voor onszelf als voor klanten. We zien bij kleine websites met niet al te veel content zoals bijvoorbeeld een plaatselijke schilder, dat we deze websites met de juiste linkbuildingtechnieken ook in de top van Google kunnen krijgen.

Dit is natuurlijk ook vrij logisch ook. Niet elke website heeft tenslotte mogelijkheden om veel content over te schrijven en toch moet je dan de mogelijkheid hebben om hem hoger in de zoekmachines te krijgen. Linkbuilding op de juiste manier toepassen, dus met veel inspanning om links te verkrijgen wordt hierbij rijkelijk beloond.

Mijn conclusie op linkbuilding is dan als volgt:

Linkbuilding blijft in 2013 en in de toekomst zeker nog zeer belangrijk. Het telt in mijn ogen voor ongeveer 50% mee voor je resultaten in de zoekmachines. Wel dien je Google ervan te overtuigen dat je moeite hebt gedaan om deze links te verkrijgen, ze zijn tenslotte allemaal meetbaar!