Op zoek naar een SEO professional?

SEO rapport

Het is niet iedereen gegeven om zelf aan de slag te gaan met SEO. Je hebt er bijvoorbeeld gewoonweg de tijd niet voor of geen zin in, of niet voldoende verstand van. In dat geval doe je er goed aan om een SEO professional in te schakelen.

Zo iemand helpt je niet alleen op weg, maar zorgt ervoor dat je hogere resultaten behaalt in zoekmachines.

Maar net zoals in de echte wereld zijn er goede en minder goede professionals en er zijn zelfs oplichters die graag geld willen verdienen aan jouw goedgelovigheid.

Waar moet je dus op letten als je een SEO professional inschakelt? (En waar moet jij als SEO specialist op letten als je wilt dat mensen jouw gaan inschakelen…?)

In de eerste plaats start je je zoektocht op internet. Het kan handig zijn om op zoek te gaan naar een SEO professional in de buurt waar je woont of waar je bedrijf zit. Dan kun je eenvoudig een ‘real life’ afspraak maken. Je weet dan gelijk met wie je van doen hebt.

Ben je actief in een bepaalde niche dan kun je er ook voor kiezen om te zoeken naar een SEO specialist in die betreffende niche. Ik hoef je vast niet te vertellen wat je daarvoor in een zoekmachine moet intypen.

Een goede SEO specialist zal op dit gebied vervolgens zijn zaakjes op orde hebben en ergens op de eerste pagina verschijnen in de zoekmachine resultaten en daarbij ‘authorship’ van Google geregeld hebben, zodat je meteen een foto ziet van de persoon met wie je van doen hebt.

Heb je vervolgens een voor jou betrouwbaar iemand gevonden pluis dan eerst nog even zijn websites, portfolio, linkedinprofiel en twitter account uit. Gewoon een background check!

Ga vervolgens een belletje doen en stel eens wat vragen. Gewoon informerend. Hoe komt iemand over en hoe wordt je te woord gestaan?

In een tweede telefoongesprek ga je de diepte in en stel je een aantal vragen, voorbeelden:

  • Hoe lang bestaat je bedrijf?
  • Welke training, cursussen heb je gedaan?
  • Kun je twee voorbeelden geven van websites die je hebt geholpen
  • Wat kun je me straks vertellen over mijn concurrenten?
  • Hoe wordt ik van informatie voorzien?
  • Heb je kennis van mijn niche, en heb je daar voorbeelden van?
  • Wat is een richtprijs van je?

Met deze vragen krijg je een beeld.

Een goede SEO specialist zal zeker antwoorden kunnen geven op deze vragen, maar zal ook vragen naar je emailadres en vrij snel na je telefoontje een extra mail met veel extra informatie naar je mailen. Het liefste zonder dat je er om vraagt, gewoon een duidelijke, vrijblijvende follow up.

Succes met je zoektocht naar een SEO professional, of succes met het worden van een goede SEO specialist!